Dítě na telefonu nebo u počítače je pro spoustu rodičů noční můrou. Často jeho chování hodnotí jako závislost a nerozumí mu. Netolismus neboli závislost na internetu u některých dětí opravdu můžeme pozorovat. Více viz netolismus.cz
U většiny dětí jde ale o přirozenou aktivitu, která není jednostranná. Děti na telefonu nebo počítači hrají hry, sledují zprávy, videa, čtou knihy, poslouchají podcasty, komunikují s přáteli i se školou, hledají si přátele i partnery online. Telefon nebo počítač jim tedy plní funkci knihy, telefonu, televize, rádia i seznamky. Navíc se čtením knih nebo příspěvku na sociálních sítích teenageři věnují u telefonu i dennímu snění, které je pro ně naprosto přirozené a důležité.
Každé dítě je jiné, takže neexistuje jednoduchá rada, kolik času by dítě online mělo trávit. Čím mladší, tím méně. Mělo by se naučit, že má čas online pod kontrolou, ne že virtuální svět kontroluje je.
Než tedy budeme soudit a láteřit, začněme tím, že zjistíme, co tam vlastně děti dělají. A úplně nejdřív se zamysleme nad tím, kolik času na telefonu a počítači trávíme my, jestli nám náhodou pořád nehraje televize, tedy nad tím, jaký příklad dítěti dáváme. Jestli po něm chceme něco, co sami neumíme.
PTEJTE SE formou rozhovoru, ne výslechu
- Kolik času tam reálně dítě tráví
- Co tam všechno dělá
- Co je pro něj nejvíc lákavé
- Pokud hraje hry, jakou má nejraději a proč
- Jaká sociální síť je u něj nejlepší a proč
- Koho sleduje na YouTube/TikTok a proč ho to baví
CO DĚLAT
- Buďte vzorem – hlídejte si svůj čas na mobilu, počítači a televizi
- Berte děti na procházky, za kulturou a sportujte s nimi
- Dejte jim pár povinností adekvátní věku, které doma budou plnit
- Čas strávený online nehodnoťte (může být i kvalitní), ale nabízejte kvalitní alternativy v reálném světě
- Naučte je využívat takové hry a aplikace, které rozvíjí mozek, jazykové schopnosti a dovednosti, logiku, paměť a další
- Naučte dítě lenošit a vypnout bez mobilu – může koukat „do blba“ a je to potřeba
- Mluvte s dětmi, naslouchejte jim a respektujte jejich názor, aby s vrstevníky byli schopni komunikovat i v reálném světě