Phishing je podvodná technika využívající informační a komunikační technologie k získávání citlivých údajů – přihlašovacích údajů k různým webovým službám a aplikacím, hesel, čísel kreditních karet apod. Zpravidla je v prvotní fázi celého podvodu užito sociální inženýrství.
Princip celého podvodu spočívá ve velmi věrohodném napodobení žádosti (např. z banky nebo obdobné instituce), upozornění od provozovatele emailové schránky nebo sociální sítě tak, aby uživatel byl „nucen“ zadat své přihlašovací údaje. Tyto zprávy a žádosti jsou šířeny převážně emailem. Ten rovněž obsahuje odkaz, na nějž je nutné kliknout k následnému přihlášení. Po odkliknutí odkazu se však uživatel neocitá na webových stránkách instituce, která je v emailu uváděna, ale na podvržených webových stránkách útočníka, jenž je vytvořil prakticky k nerozeznání od webových stránek instituce uvedené v emailu. Zadáním přihlašovacích údajů do formuláře na takto podvržených webových stránkách je uživatel „předává“ útočníkovi k dispozici a ten je poté využije ke svému prospěchu, ať se jedná o přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví, emailové schránce nebo profilu na sociální síti. V poslední době se zprávy s phishingovým odkazem šíří přes sociální sítě. Často i zkušený uživatel může mít problém tento druh podvodu odhalit.
Příklady phishingu
Příběh
Útočník zašle na vybrané emailové adresy zprávu (spam), kterou v rámci sociálního inženýrství bude modelovat tak, aby se tvářila jako urgentní zpráva z banky uživatele:
(… je nutné aktualizovat zabezpečení vašeho internetového bankovnictví, klikněte na tlačítko PŘIHLÁSIT …).
A v případě, že uživatel na tlačítko PŘIHLÁSIT klikne, sociální inženýrství splnilo svou úlohu a může následovat další podvodná praktika, v tomto případě phishing.
Poté se otevřou webové stránky, vizuálně a funkčně totožné jako webové stránky vybrané banky, avšak falešné. Pokud uživatel vyplní přihlašovací údaje do své banky na těchto podvodných webových stránkách, zadané údaje dobrovolně předává útočníkovi.
Kombinaci spamu obsahujícího sociální inženýrství a následného phishingu
lze v nadsázce označit za jednu ze spolehlivých cest kybernetického útočníka k osobním údajům oběti,
včetně přístupů do bankovních účtů.
Jak se chránit?
- Kontrolujte ve webovém prohlížeči korektnost webové adresy, na které se nacházíte.
- Banka, ani žádná podobná instituce, vás nebude žádat o přihlášení, obnovu certifikátu, ověření nebo změnu přihlašovacích údajů prostřednictvím emailu! Ověřujte odesílatele, na vložené odkazy neklikejte a email rovnou smažte.
- Pokud nainstalujete program nebo aplikaci, která bude požadovat přihlášení (např. k vašemu profilu na sociální síti), buďte obezřetní. Zadáním přihlašovacích údajů je vydáváte třetí straně – možnému útočníkovi!
- Při komunikaci s institucemi (jako je např. banka) prostřednictvím webového rozhraní buďte obezřetní. Sledujte, zda jste na správné webové adrese a zda jste připojeni přes zabezpečené spojení.
- Phishingové útoky vedené ze zahraničí lze rozeznat např. ze špatné češtiny v textu emailu zaslaného v prvotní fázi útoku.