Když se na přednáškách ptáme, kterou sociální síť žáci používají, už nějakou dobu nejčastěji slyšíme „TikTok“. Hlavně na základkách. Je na čase si tuto sociální síť trochu blíže představit. Vznikla v roce 2017 z aplikace musical.ly, vlastní ji čínská firma ByteDance a celosvětově ji používá asi 500 milionů aktivních uživatelů. Z nich asi třetina je ve věku 10 až 12 let. V čem spočívá její popularita? A na co je potřeba dát si tu pozor? Čtěte dál!
TikTok je nejrychleji rostoucí sociální sítí na světě. Přesný počet uživatelů pravidelně nesděluje. Poslední veřejné číslo je z roku 2018 – to udávalo 500 milionů aktivních uživatelů měsíčně. Tento počet ale mohl od té doby ještě výrazně narůst. Pro představu: na české scéně mají nejsledovanější museři (tak se tvůrci na TikToku označují – takoví „youtubeři TikToku“) přibližně půl milionu sledujících.
V čem spočívá kouzlo aplikace? Čínští vývojáři na to šli chytře a vyvinuli celý systém tak, aby udržel uživatelovu pozornost co nejdéle, a přitom od něj nevyžadoval žádnou velkou aktivitu. Celé to tak trochu připomíná instagramové příběhy, již zmíněné musical.ly, nebo dnes už zaniklý Vine.
TikTok je vlastně až primitivně jednoduchý. Nepotřebujete si zakládat ani uživatelský účet a ihned po otevření aplikace se na vás spustí nekonečný proud krátkých videí. Příspěvky se řadí do dvou odlišných kanálů.
- Jeden s názvem „Pro tebe” – ten pomocí algoritmu vybírá videa od všech různých uživatelů, aniž byste je museli sledovat.
- Druhý kanál s názvem „Sleduji” řadí pouze ty tvůrce, kterým jste předtím dali follow.
To prakticky znamená, že aplikaci stačí zapnout a už jedete. Rozhodně se nikdy nestane, že byste již zhlédli všechno, nebo že byste četli instagramovou poznámku „Nic dalšího tu už není”. To samozřejmě vede k tomu, že uživatelé (především děti) jsou motivovaní k tomu trávit na síti co nejvíce hodin denně. A taky se tak děje.
To hlavní, co na TikToku uvidíte, jsou krátká videa. Není u nich složité udržet pozornost, velmi často jsou doplněna o známou chytlavou píseň nebo filmové hlášky, které uživatelé využívají k lipsyncu (obdoba playbacku). Tento trend je známý už z doby virálních hitů jako byla v roce 2013 píseň Let it go z filmu Frozen nebo hit Happy od Pharrella Williamse, které spustily vlnu coverových videí a rozjely fenomén. V poslední době se vliv TikToku výrazně podepsal třeba na nedávném úspěchu písně Bad guy od interpretky Billie Eilish, či rappera Lil Nas X s písní Old Town Road. Obě písně dominovaly i trendům na této sociální síti.
Aplikace má i svá úskalí: váš profil, pokud si ho sami nenastavíte jako soukromý, se pomocí algoritmu může dostat k úplně cizím lidem, kteří vám následně můžou posílat přímé zprávy. Pokud vaše dítě používá TikTok, měli byste dohlédnout na to, aby byl jeho profil nastavený právě na „soukromý”. Zároveň je potřeba myslet na to, že naprostou kontrolu nad tím, koho vaše dítě sleduje, nikdy kvůli náhodně řazenému obsahu v kanálu „Pro tebe” mít nebudete. Klidně tak na něj kdykoliv může vyskočit nevhodný obsah. Velmi běžné jsou vulgární zvukové stopy nebo obsah s agresivním chováním.
Čtěte také
Když jsme u negativních stránek a nebezpečí této sociální sítě, je důležité zmínit věkovou skupinu uživatelů. Podle údajů E-Bezpečí využívá TikTok 28 % dětí ve věku 10 až 12 let a dle údajů DigiDay je pak polovina všech uživatelů ve věkovém rozmezí 13 až 24 let. Přesto, že TikTok má věkové doporučení, a to od 16 let.
Nejpalčivější je problém sexuálních predátorů, kteří si na TikToku zvykli oslovovat velmi mladé dívky. Ty si vyhlídli na základě jejich obsahu, kde se mohly skrývat lehce sexuální momenty ve formě tance, gymnastiky, jógy či videí v plavkách. Další z problematických funkcí je možnost „duetů”. Tato funkce spočívá ve sdílení vámi vybraného videa na jedné polovině obrazovky a vaší reakce na půlce druhé. Duety však vybízí k častým parodiím, které mohou sklouzávat až ke kyberšikaně.
Jeden z mála faktorů, které jako rodič můžete kontrolovat, je čas, který na TikToku vaše dítě bude trávit. Díky funkci „Digital Wellbeing” můžete například omezit čas používání aplikace na dvě hodiny denně. Funkce je dostupná na mobilech s Android Pie a iOS 12.
Poslední dobou je konkurenční sociální síť Facebook pod velkou palbou kritiky za neschopnost filtrovat nevhodný či dezinformační obsah. Tento problém však TikTok vůbec neřeší. Ne z důvodu, že se tam takový obsah neobjevuje, ale protože tento požadavek nebere jako prioritu. Nezbývá než doufat, že TikTok začne projevovat větší dávku společenské odpovědnosti. Nejen kvůli dezinformacím, ale i kvůli ochraně uživatelů, jehož jádro tvoří ti nejzranitelnější – děti.