Sociální síti Facebook rok 2018 nezačal vůbec dobře. Po tom, co v roce 2017 mohl oslavit pokoření úctyhodného počtu 2,1 miliard uživatelů (z toho se odhaduje cca 10 procent duplicitních nebo rovnou falešných), rok 2018 zas tak růžově nezačíná.
Facebook pod tlakem
Již závěrem roku se z různých stran proslýchá, že je třeba omezit dominantní postavení Facebooku a jeho „špehování“ uživatelů i mimo prostředí této sociální sítě. Facebook skutečně umí shromažďovat data uživatelů i z jiných webových stránek, které uživatel navštíví.
Současně je na Facebook vyvíjen tlak na silnější korekci závadových příspěvků uživatelů, zejména těch nenávistných a z poza kouta Evropské unie je na něj vyvíjen tlak ve formě změny v placení daní, tzn. aby byly daně z výdělku odvedeny ve státě, ve kterém k zisku došlo. To by mohlo pro celý Facebook znamenat nižší příjmy.
Facebook ztrácí uživatele
Následují zprávy, ve kterých se generální ředitel Facebooku Mark Zuckerberg dozvídá, že počet hodin strávených uživateli v prostředí Facebooku klesl zhruba o 5 procent (na cca 50 miliónů hodin denně) a sám následně komentuje, že další pokles pravděpodobně bude následovat. K těmto zprávám v lednu 2018 dodal, že dojde ke změně algoritmu načítání příspěvků uživatelů (news feed) a upřednostní příspěvky od přátel a rodinných příslušníků před obchodními sděleními. Jakkoliv se toto vyjádření může zdát bohulibé, řada ekonomů tento výrok vyhodnotila jako způsob, jak navýšit cenu reklamy.
Únor 2018 přináší výzkumnou zprávu společnosti eMarketer, která uvádí, že Facebook zařív „odliv“ mladých uživatelů (teenagerů do 17 let), zato přibývá uživatelů starších generací. Mladí se stěhují převážně na sociální sítě Instagram (patří Facebooku) a Snapchat.
Facebook a únik dat (Cambridge Analytica)
Březen 2018 vynesl na světlo kauzu Cambridge Analytica, která srazila akcie Facebooku o více jak 13 procent. Akcie, která se prodávala za téměř 195 dolarů klesla pod 160 dolarů, což pro kapitál Facebooku znamená ponížení o téměř 75 miliard dolarů za jeden jediný týden. V české měně ztráta znamená 1,5 biliónu korun!
Společnost Cambridge Analytica „neoprávněně“ získala informace o více jak 50 milionech uživatelů Facebooku, které využila k ovlivňování voleb v USA – vývojem utilit na podporu volební kampaně Donalda Trumpa (2016). Je nutné podotknout, že Facebook s Cambridge Analytica spolupracoval.
Mark Zuckerberg přiznal, že došlo k pochybení a společnosti Cambridge Analytica zrušil přístup k analytickým datům a veškerou spolupráci s ní ukončil.
Bylo by bláhové si ale myslet, že Cambridge Analytica je jediným subjektem, který takto „vysával“ data z Facebooku. Obdobných společností jsou tisíce a je jen otázkou času, než se objeví nová, obdobná kauza. Vyvstávají otázky, zda Facebook více regulovat nebo zda se po této kauze změní. Jak je možné, že takto zpracovávána data byla v letech 2014 – 2015 a celá záležitost se řeší až nyní? V reálu se jedná o studnici vědění o každém z nás a sám Facebook nakupuje další data o uživatelích, pakliže mu je sami nesdělí (finanční situace, dluhy apod.) a jak se zdá, stále se mu to vyplácí.
Jediná a správná otázkou by však měla být: Kdy si konečně sami uživatelé budou hlídat své soukromí stejně dobře ve virtuálním světě jako v tom reálném?
Monitoruje Facebook naše telefonní hovory?
Tím otevírám poslední kauzu tohoto roku a to zjištění vývojáře Dylana McCaye, který si stáhl balík dat, který o něm Facebook nashromáždil a zjistil, že Facebook zaznamenával i historii telefonních hovorů. Následná zjištění však poukázala na skutečnost, že toto LOGování probíhalo pravděpodobně jen u okruhu vybraných uživatelů na platformě operačního systému Android (aplikace), které ale uživatel MUSEL udělit oprávnění.